techGate

Technogates by Andreas Wetterberg for Rumkraft

Jeg har gang på gang tænkt “Ih, jeg savner sgu” om en eller anden random VST plugin fra fordums tid.

Denne gang var længslen så stor, at jeg blev nødt til at gøre noget ved det. Det handler om en skummel, mørk og abstrakt lille effekt, som virkelig kunne transformere ens lyd. Jeg kan ikke engang huske hvad den hed længere, jeg ved bare at der er et hul i mit hjerte, hvor den engang boede (<3)

Konceptet er faktisk ret enkelt: En sequencer, der styrer en gate.
Tilføj et filter med lidt drive og sådan noget, gang det med fire og du får “techGate”!

techGate er fire identiske effekter i en,

Technogates by Andreas Wetterberg for Rumkraft

Lad os lige gå den efter i krogene.

Effekt-sektionen

Først kan du vælge en filter type, mellem lowpass, bandpass, highpass eller notch.

De tre næste drejeknapper styrer filterindstillinger. Freq styrer filterets frekvens, Res styrer resonansen, og Drive styrer et overdrive kredsløb i filteret. Drive kan bruges til at hive nogle ekstra overtoner og punch ind i lyden.

“env time” og “-curve” styrer en simpel “decay” envelope, der bliver startet af sequenceren til højre. “env time” bestemmer, hvor lang tid den er om at klinge ud, og -curve bestemmer, hvilken kurve den udklingning har. Det har en drastisk effekt på lyden, så prøv dig frem med -curve indstillinger.

Korte envelope tider og lave -curve værdier giver korte perkussive lyde, og længere værdier kan give mere dramatiske klange.

->filter og ->volume bestemmer, hvor meget envelopen skal påvirke henholdsvist filteret og amplituden. Bemærk, at ->volume som udgangspunkt er skruet helt op; det vil sige, at envelopen altid lukker lyden helt ned. Man kan lave interessante forløb ved at åbne helt eller delvist op for denne kontrol.

->filter styrer således, hvor meget envelopen styrer filterets frekvens. Hvis den er i nul står filteret stille på den frekvens det er indstillet på ved Freq, og efterhånden som der skrues op spiller filteret mere og mere med på envelopens bevægelse.

Sidst i lydkæden er “channel volume”, som både viser outputtet fra hver kanal, samt viser udslaget af envelopen med det lille lilla meter i midten.

Sequencer-sektionen

Hver sequencer har sine egne længde- og taktarts-vælgere, hhv. “steps” og “meter”. Med de to kan en ret bred vifte af timingsmuligheder opnås, og blandt andet polyrytmik imellem de forskellige kanaler bliver muligt.

Sequencerne har 16 trin,og et lilla overlay viser, hvor i sekvensen de er nået til.

Effekten lyder strålende med bare en simpel synth som input, og bliver rigtig lækker med noget sync’et delay efter sig.

DOWNLOAD TECHGATE af ANDREAS WETTERBERG

Related Articles

Responses

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.