• Jacob

Member
    21. november 2018 at 13:17

Jeg hedder Jacob, bor i Roskilde og er 50 år. Et langt liv giver en lang historie so here goes: Musikalsk fik jeg min vækkelse i 70’erne. Min far var HIFI-entusiast og havde en stor vinyl-samling (mest klassisk musik, men også med lidt rock). Kim Larsen og Savage Rose var noget af det første jeg fandt og lagde på gramofonen, og derefter Procol Harum og Pink Floyd. I 1980 blev jeg blæst baglæns af de elektroniske lyde fra The Buggles, Kraftwerk, Jean Michel Jarre og Gary Numan. Et par år senere erhvervede jeg mig en SH-101 synth for alle mine sparepenge, men udover at kopiere diverse rifs fra Depeche Mode og Yazoo, blev jeg nok ramt af at den elektroniske musik for det første slet ikke fangede an i det danske musikmiljø og derefter blev dømt helt ude i England i midten af 80’erne. Jeg kan derfor desværre ikke prale med at jeg fik lavet et eneste færdigt nummer på min SH-101, også fordi multi-track optagere lå udover mit budget og jeg manglede nogle at spille sammen med.
    I starten af 90’erne kom jeg så ud af det elektroniske skab igen og sprang på House-bølgen og diverse fester i København arrangeret af Kenneth Bager. Inspireret af 808 State, The Orb, The KLF, The Shamen, LFO og Coldcut, købte jeg en Ensoniq sampler (EPS hvistnok), men da da jeg et år senere flyttede sammen med den kommende mor til min ældste søn, blev Ensoniq’en solgt på den Blå avis.
    Jeg har i mange år levet af softwareudvikling, ofte akkompagneret af elektronisk musik i hovedtelefonerne – både alt det gamle fra 80’erne og 90’erne, men nu også indietronica, synthwave og nyere jungle. Som programmør spår jeg Web Audio API’et en stor fremtid, men idag er browserunderstøttelsen stadig for uforudsigelig til at det er værd at satse på. Jeg har til gengæld leget lidt med Ableton Live og tænker at nu skal det altså være: Med Kulturhacket håber jeg at kunne binde alle mine løse musiktråde sammen 🙂

Jeg elsker at starte dagen med en ostemad – gerne toppet med humus og avocado og en kop grøn te til 🙂